Dag 1 : Min(a) favorithäst(ar)

Hej allihopa , ska va först med det här nu då! Efter jag är lite efter i allt annars.. hehe ;)
Som ni kanske redan vet så har jag en favohäst här hemma och det är såklart Mirexo!
Honom har jag redan skrivit lite om men jag kan nog skriva lite till!
Mirexo är korsning mellan fjording arab och halvblod , han är 17 år gammal.
Ägaren till mirexo är en tjej som heter karro ! Hon har haft honom i cirkus 2-3 år , vet inte exakt :)
Förut har han stått på ridskola i ungefär 10 år.
Mirexo är typ världens snällaste kille både i stallet och i ridningen , han älskar att hoppa då han blir ganska mycket piggare.
bild från hoppträning i somras
mobilbild för inte så längesen
sen har jag då en till liten plutt som står i samma stall som mirre!
Sune hade jag innan jag hade mirre ( Mirexo ) , han är en vit& grå b-ponny.
När jag red honom så trodde alla att han var typ världens lättaste att rida , busade aldrig , lätt att få i form , duktig på det mesta.. men sune är mycket mer speciell än vad man tror. Sune är världens finaste ponny i mina ögon och han väljer sina ryttare! När jag började på denna lilla charmiga ponny så hade han inte blivit riden på cirkus 1 år.
Han gick inte att galoppera på utan att han försökte bocka och han vågade knappast hoppa ett kryss på typ 30 cm i trav. Men vi lärde oss av varandra och började känna varandra mer och mer ! Det högsta vi har hoppat är nu runt 110 cm , och då var det i galopp! Efter att jag slutade på honom har det kommit många och testat och vissa har börjat och sedan slutat. Sune har inte velat gå , har både backat , stegrat och stått helt stilla. En dag kom jag till stallet och då ville han inte gå utanför stallplanen. Han hade bestämt sig och vägrade totalt. Han gick inte med nån. Men Fia som äger hästarna ville kolla om han gick någonstans med mig. Trodde han skulle vara precis likadan med mig.. Men det var väl värt ett försök? Jag gick ut tog tyglarna och började gå lite sakta framåt. Blev verkligen förvånad när han följde efter! Han gick överallt.
Men eftersom han är så speciell som han är så har han ganska svårt att hitta en medryttare som passar honom!
Men för mig är han världens underbaraste ponny , och han har en väldigt speciell plats i mitt hjärta.
lite bilder..
pusssss

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Vad kul att se bilder på Mirexo! :)

Jag red Mirexo för länge sedan (ca 12 år sedan?), när han stod hos PO-och Anette Scherling (numera Klintes araber). Då hade dom ridläger under somrarna och Mirexo blev min favvo^^ Underbar häst och sååå fin!

Men sedan la de ner den verksamheten och satsade helhjärtat på deras arab(galoppör)uppfödning!



Tänkte att det kunde vara kul o veta varifrån han kommer^^



Om jag minns rätt är han resultatet av att en av deras dåvarande arabhingstar var väldigt förtjust i deras fjording(korsning?)Miranda^^, som också användes till ridlägerverksamheten.

2011-05-30 @ 18:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0